tisdag 21 juni 2011

Sagobok för vuxna

Nej, jag ska inte börja tjata om Selma "sagotanten" Lagerlöf nu igen utan om en helt annan bok. En riktig sagobok faktiskt men för vuxna.
     De andra sagornas bok är skriven av Emma Lundqvist och är en bok som handlar om vad som egentligen pågick i de där gamla sagorna som vi är så vana vid, berättade ur någon annans synvinkel. Till exempel får vi veta häxans version av Hans och Greta sagan och  inte den förskönande sagans version och Askungens historia får vi berättad ur styvmoderns synvinkel. Det här är en bok som jag för någon vecka sedan helt plötsligt befann mig framför och som genast lockade mig med tanke på den fina titeln. Ordet saga får mig alltid att vakna till lite extra. 
     Jag skulle inte kunna säga att detta är en bok som jag sträckläste eller som jag kände att jag behövde sträckläsa. För mig är det här i stället en bok som man kan ha liggandes på nattduksbordet för att läsas i lite då och då. Utmärkt för de tillfällen då du ligger i sängen, för trött för att öppna din långa roman men inte för trött för att läsa en vuxensaga på några sidor. Eller också uppkrypen i soffan med kopp te eller kanske ett glas vas vin, redo för att en stund förlora dig själv i en helt annan slags värld. Just att detta inte är en bok som jag känner att jag behöver sträckläsa är någonting som gör att jag tycker om boken lite extra. För att istället för att snabbläsa boken som jag vanligtvis gör, har jag kvar den och tar fram den vid de perfekta tillfällena.
     Det här är en bok som behandlar sorg och smärta, kärlek och längtan. En bok som jag tycker mycket om och som gör att jag vill läsa mer av Emma Lundqvist. Jag hade däremot önskat mig ett annat omslag till boken. Något som passat bokens titel lite bättre och som kanske lutat mer åt ett drömliknande håll. Fast åt andra sidan så är det ju alltid innehållet som räknas och det tycker jag att Emma Lundqvist har lyckats riktigt bra med. 

Recensionsexemplar från Mörkersdottir Förlag

  • Författare: Emma Lundqvist   Förlag: Mörkerdottirs Förlag

       

    Bandtyp: e-bok   Språk: Svenska     
  • ISBN:9789197741835   Kan köpas här och här och lånas här

2 kommentarer:

  1. Ah, sadant gillar jag, den ANDRA versionen, som man aldrig riktigt far klam pa!

    Jag har en nyutgava av broderna Grimms sagor som jag laser i ibland innan jag skall sova. Fast egentligen sa ar de sa blodiga och grymma att det ar ett under att jag inte far mardrommar....

    SvaraRadera
  2. Åh, Bröderna Grimm borde jag ge mig på! Bra tips!
    Håller med dig. Tycker också om "den andra" sidan av historien. Tycker absolut att du ska läsa den här boken då :)

    SvaraRadera