Recension av handboken för äktenskapsrädda

Förlag: Albert Bonniers förlag
Sidantal: 303
Utgivningsdatum: 2010-06-18
Material: inbunden
Genre: Memoarer och biografier
Betyg: 3/5

Committed: a sceptic makes peace with marriage av Elizabeth Gilbert är för mig väldigt svårt att recensera. Anledningen till detta är för att jag stundom tyckte den var helt ointressant och stundom väldigt intressant. Att den var stundom ointressant för mig är för att jag själv är utbildad religionsvetare och redan är påläst i mycket av det som Gilbert berättar i boken. Speciellt då gällande äktenskapshistoria i olika kulturer. Dock är den här boken är inte alls en dålig bok. Tvärtom är den mycket välskriven och innehåller så mycket information om kärlek och äktenskap från så många infallsvinklar att det är imponerande hur Gilbert faktiskt läste in all denna information och genom förde alla dessa sociologiska studier på bara ett år. Att Gilbert har sociologiska och antropologiska intressen är det ingen tvekan om. Hon gillar att studera människor rätt och slätt. Annars kan man inte skriva en sådan här bok. Personligen gillade jag de filosofiska och de psykologiska delarna i boken om hur kärlek och förälskelse fungerar. Det var mycket här som jag kände igen mig i. Däremot kan jag inte säga att denna bok överhuvudtaget gav någon som helst AHA-upplevelse som jag kanske hade önskat. Fast Gilbert skänker ändå läsaren en stunds självreflektion och distans till sitt eget förhållande, syn på äktenskap, förhållande och sin partner. Boken är helt klart läsvärd och jag tror att de som inte har studerat samma sak som jag kan tycka att boken är väldigt intressant.
          Även om Gilbert är könsneutral i sitt skrivande så tycker jag nog att boken vänder sig mest till kvinnor. Anledningen till att jag tycker det är för att hon tar tag i funderingar som historiskt sett generellt kvinnor har kämpat med. (Något som jag vågar påstå för att jag läser in mig på just detta för tillfället men inte vill tråka ut er med.) Gilbert beskriver i boken även hur den kristna kyrkan har påverkat synen på äktenskap och hur den har förändrats genom århundraden och den som är intresserad av att läsa mer om om varför vi har den syn på sex, kärlek och äktenskap som vi har idag rekommenderas att läsa The History of Sexuality av Michel Foucault. Absolut inte en skönlitterär bok (böcker; i och med att det är tre av dem) men ändå förbannat intressant.
           Jag kan inte riktigt betygsätta den här boken för jag vet inte alls vart på skalan från ett till tio som jag kan tänka mig placera den. Utan det får räcka med att jag säger att den är läsvärd. En läsvärd bok, boken för äktenskapsrädda.